EA230 Bardzo Ważne – po rozmowie z FIS!!
Panowie! Głowa do góry! Nie jest tak źle jak by się mogło wydawać 🙂 Właśnie odbyłem rozmowę telefoniczną z FIS Kraków i ośrodkiem AMC Polska w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w sprawie lotów paralotniowych w strefie EA230.
Zgodnie z uzyskanymi informacjami strefy EA są oznaczone jako aktywne 24H ale oczywiście nie są wykorzystywane cały czas. Zostały utworzone jako całodobowe aby SG mogła je aktywować o dowolnej porze dnia i nocy. SG zgłasza rozpoczęcie aktywności do FIS i to FIS (a w naszym przypadku Kraków Informacja) jest tutaj centralnym punktem dystrybucji tej informacji.
Teraz bardzo ważne. Możemy dalej latać na Mszanie ale przed startem należy dochować pewnej ważnej procedury. Przed startem należy skontaktować się z FIS Kraków i zapytać się o wykorzystanie EA230. Jeżeli dostaniemy informację, że strefa jest wolna należy zgłosić loty. Podajemy godzinę rozpoczęcia oraz zakończenia oraz planowaną trasę ewentualnego przelotu. Jeżeli ktoś wie, że nie będzie odchodził na trasę to mówi po prostu, że będzie wykonywał loty swobodne na paralotni w promieniu ~2km od miejscowości Mszana koło Dukli. Jako godzinę zakończenia rozumie się czas w którym ostatni z nas będzie wracał do domu, czyli można powiedzieć że loty są planowane od godziny 10:00 do ok 18:00. Ważne jest aby określić, czy posługujemy się czasem lokalnym (UTC+2 w lecie i UTC+1 w zimie) czy uniwersalnym (UTC zwanym też w terminologii wojskowej jako „zulu”), ponieważ FIS domyślnie operuję w tym drugim.
Kolejną bardzo ważną informacją jest to, że nie musimy mieć ciągłej łączności radiotelefonicznej z FIS. Pracownik sam stwierdził, że w rejonie Bieszczad i Beskidu Niskiego mają problem ze słabym pokryciem ze swoich stacji wyniesionych, dlatego GSM wystarcza. Wiąże się z tym jednak jedna ważna sprawa. Przy zgłaszaniu lotów należy podać numer telefonu komórkowego na który informator FIS może się skontaktować i poinformować o konieczności opuszczenia strefy. Połączenia telefonicznie od FIS muszą być odbierane natychmiast! Dlatego albo podać telefon kogoś kto jest w stanie rozmawiać z powietrza albo przekazywać sobie ten telefon między sobą tak aby zawsze znajdował się u kogoś stojącego na ziemi. Najlepiej używać jakiejś karty w PlusGSM ponieważ ta sieć ma najlepszy zasięg w trudnych radiowo terenach Polski. Warto też wyłączyć roaming ponieważ FIS może mieć problemy z dodzwonieniem się jeżeli telefon przeskoczy na Słowację. Lepiej też wyłączyć automatyczne odrzucanie od numerów zastrzeżonych, ponieważ nie jestem pewien czy na połączenia wychodzące z FIS nie mają ukrywanego numeru
W momencie gdy odbierzemy telefon z informacją, że SG aktywuję strefę mamy dwa wyjścia. Albo odejście na trasę i opuszczenie EA230 albo natychmiastowe lądowanie. Pod żadnym pozorem nie wolno dyskutować z poleceniami informatora FIS nakazującego zwolnienie strefy ale należy się do nich bezwzględnie i szybko zastosować!!! Tak samo nie wolno zaniechać obowiązku zgłaszania lotów. FIS i PAŻP będzie z nami fair jeżeli my nie będziemy latali w kulki. Przypominam też, że strefy zostały utworzone do manewrów z wykorzystaniem dronów latających bez zasięgu wzroku operatora i to zapewnie na autopilocie. Tu już nie chodzi o ideologię „Fuck The System” ale po prostu o nasze bezpieczeństwo. SG i 997 raczej nie zanabyli plastikowych zabawek ale dość duże sprzęty, które przy kontakcie 3 stopnia z glajtem skutecznie zrobiły by z niego confetti a z pilota mokrą plamę na glebie.
Kolegów, którzy latają bez licencji, że FIS jest służbą informacyjną a nie kontrolerem uprawnień. FIS nie interesuje czy osoba zgłaszająca do nich loty ma uprawnienia. Nie interesuje ich nawet, czy osoba nawiązujące łączność radiową ma odpowiednie świadectwo radiooperatora i czy radiotelefon ma wystawioną tonę różnych papierów (oczywiście jeżeli umie się sprawnie komunikować). Nie dojdzie do sytuacji w której po zgłoszeniu lotów na starcie pojawi się policja, która będzie każdemu sprawdzała uprawnienia i ubezpieczenie OC. FIS jest po to aby nam pomagać i jakkolwiek latanie na lewo jest karygodne to nie trzeba się w takiej sytuacji FISu bać.
KONTAKT DO FIS (Służby Informacji Powietrznej)
Znak wywoławczy sektora: Kraków Informacja
Frekwencja: 119.275 MHz
Modulacja: AM / A3E (z rozblokowanego Wouxuna raczej się nie dogadamy bo w nim jest tylko FM)
Numer Telefonu: +48 22 574 75 85 albo +48 12 639 75 85
Strona WWW: http://www.fis.pansa.pl/
Służba informacji powietrznej pracuję całodobowo, przez 365 dni w roku bez względu na niedziele i święta kościelne czy państwowe.
Na marginesie tego tematu dodam, że na pewno musimy już teraz zgłosić do AMC Polska współrzędne naszych startowisk aby na nowej edycji mapy FIS znalazły się one w postaci kółek paralotniowych.
Docelowo, po ustaniu tego EA zastanawiam się czy nie było by dobrze żebyśmy wystosowali wniosek o wydzielenie dla nas, naszej własnej małej strefy TRA. Po pierwsze nasza obecność była by trwale odciśnięta na mapie przestrzeni powietrznej (kółko paralotniowe to nie strefa ale tylko informacja). Po drugie przy bardzo dużej liczby pilotów moglibyśmy taką strefę aktywować i nikt bez naszej zgody nie mógłby tam wlatywać. Jest to już dużo bardziej skomplikowana procedura i wymaga spełnienia kilku warunków ale może było by warto. Nie ma pewności, czy SG nie będzie chciała zrobić sobie czegoś „na stałe” typu własne TRA albo co gorsza TSA a wtedy to już będzie bardzo duży problem.
Uważam,ze przed wyjazdem należało by na czacie napisać informację że ktos sie kontaktował z FIS i że w tym dniu strefa EA230 jest wolna (lub nie) i wtedy kto pierwszy na startowisku zgłasza rozpoczęcie lotów aby wszystko było zgodne z prawem i wszyscy wiedzieli by czy jest po co jechać na startowisko.
Popieram zgłoszenie do AMC Polska wsółrzędnych !!!